Is het je weleens opgevallen dat er bij een artikel op NUjunior.nl stond dat ervoor wordt betaald? Dat was dan een advertentie. Waarom er advertenties bestaan en hoe je er zelf een maakt, lees je hier!

Een website als NUjunior.nl kun je gratis bezoeken. Maar bijvoorbeeld de schrijvers en de stripmaker moeten wel betaald worden. Daarom geven bedrijven NUjunior soms geld om over hun spullen te schrijven. Ze hopen dat mensen die de advertentie lezen, daarna die spullen gaan kopen. Bij een artikel waarvoor is betaald, staat altijd 'advertorial'. Daaraan zie je dat het een reclame is.

Kies een duidelijk doel

Vaak wordt in advertenties reclame gemaakt voor spullen, maar dat hoeft niet. Je kunt bijvoorbeeld ook reclame maken voor leuke dingen om te doen. Een stad kan bijvoorbeeld laten zien hoeveel mooie plekken er zijn. Dan komen er misschien meer mensen op bezoek.

Kies voor wie de advertentie is bedoeld

Als je een advertentie maakt, is het belangrijk om te bedenken wie jouw spullen wil kopen of jouw leuke dingen wil doen. Op NUjunior zetten we bijvoorbeeld geen advertentie voor rollators. Op onze website komen vooral kinderen en die hebben geen rollators nodig. Maar in een tijdschrift voor mensen van 50 jaar en ouder past zo'n advertentie juist weer heel goed!

Wek interesse

Heb je voor je advertentie een onderwerp gevonden dat bij je doelgroep past? Dan is het tijd om de advertentie zo boeiend mogelijk te maken! Je wilt dat mensen naar jouw advertentie kijken, niet naar alle andere artikelen op de website. Bedenk daarom wat de boodschap van je advertentie is en schrijf die spannend en kort op. Bijvoorbeeld: 'in dit vakantiepark beleef je de leukste tijd van je leven!' Zet er daarna een supermooie foto bij die te maken heeft met wat je verkoopt. Zo zorg je ervoor dat mensen de hele advertentie willen lezen.

En... actie!

Met een mooie foto en een goede boodschap heb je iemand enthousiast gemaakt over het onderwerp van je advertentie. Maar je wilt niet dat iemand na het bekijken van je advertentie het product weer vergeet. Daarom moet je ervoor zorgen dat de lezers actie ondernemen. Vertel bijvoorbeeld hoe ze meer informatie kunnen krijgen of waar ze het kunnen kopen.

Is jouw advertentie af? Controleer dan nog even of...

  • ...de boodschap die je wilt vertellen simpel en spannend is;
  • ...de foto mooi is en te maken heeft met wat je verkoopt;
  • ...je de lezer actie laat ondernemen - je zegt bijvoorbeeld dat hij naar een website moet gaan;
  • ...duidelijk is wie er reclame maakt.