Misschien heb je weleens een spannende film gezien waarin boeven een auto of een vliegtuig kapen. Woensdagavond leek het alsof er op Schiphol een vliegtuig werd gekaapt. Een speciaal beveiligingsteam rukte uit om de mensen in het vliegtuig te redden. Veel mensen volgden het nieuws via sociale media. Maar wat bleek? De piloot heeft een foutje gemaakt.

Een vliegtuigkaping wil zeggen dat een vliegtuig met geweld overvallen wordt. Als er vanuit een vliegtuig melding wordt gemaakt van een kaping, dan worden alle hulptroepen ingeschakeld. Zo'n kaping kan namelijk niet alleen gevaarlijk zijn voor de mensen in het vliegtuig, maar ook voor mensen op het vliegveld en in de omgeving van Schiphol.

Hulptroepen

Er kwamen heel veel hulptroepen naar Schiphol. Er waren politieagenten, brandweermannen, helikopters en een arrestatieteam. Ook werd de Dienst Speciale Interventies ingeschakeld. Dat team is speciaal getraind om mensen te helpen in noodsituaties. Zij hebben de passagiers uit het vliegtuig gehaald. Maar waren al die hulptroepen wel nodig?

Vals alarm

Nee! Even later bleek namelijk dat de piloot een foutje had gemaakt. Volgens de NOS wilde hij aan een piloot in opleiding uitleggen hoe je een noodmelding verstuurt. Per ongeluk stuurde hij die melding echt. Oeps!

Foutje moet kunnen?

Maar die piloot had toch naar Schiphol kunnen bellen om te zeggen dat het een foutje was? Nee, dat kan dan niet meer. Zodra zo'n melding is gemaakt, kan dit niet meer teruggedraaid worden. Dat is maar goed ook, want als er echt een kaping is, dan zijn al die hulptroepen wel nodig.